År 2003 satt en grupp ingenjörer i Kalifornien, USA och ville bevisa för världen att eldrivna transportmedel är framtiden, och att det inte krävs större kompromisser för att köra elektriskt. Då grundades bolaget Tesla.  Med entreprenören Elon Musk som snabbt efter start var i täten skapades visionen om att påskynda världens övergång till hållbar energi. 

År 2008 lanserades Teslas första produkt, sportbilen Roadster som vid start såldes för ungefär 100,000 dollar. Tesla skapade en bil som slog marknaden med banbrytande batteriteknik, detta var startskottet för deras utveckling. Trots en stor kamp mot ekonomin kommande år satte sig inte VD Elon Musk och sitt team på bänken. Teslas nya elbil, 

”Model S” lanserades år 2012 till ett pris av 76,000 dollar. Detta var världens första helt elektriska premium-sedan. Den vann stora priser och ändrade totalt förväntningarna på en bil, genom revolutionerande programvara och batteri effektivitet. Med denna bil började man smått öppna upp marknaden för en större målgrupp, detta påverkades också av nästa lansering ”Model X” som är en helt eldriven SUV, en bil som har plats för hela familjen. Tesla har sedan start haft mål som på sikt ska driva hela samhället mot en hållbar utveckling, genom de medel som de kan producera. År 2017 påbörjade dem leveransen av ”morgondagens” privata elbil, ”Model 3”. En bil där de satsar på säkerheten, innovationen i programvaran och batteriet samt att priset ska vara lägre och produktionen högre. 

I och med Teslas frekventa utveckling kring leverans av flera bilar till fler människor, sätter det höga krav på deras fabrik och dess effektivitet. Teslas fabrik är en av världens mest avancerade fordons anläggningar på över 150 hektar samt har en lokal personalstyrka på mer än 10 000 personer. 

Ett helt Ekosystem 

Teslas vision är att skapa förutsättningar för samhället att leva på hållbar energi. För att göra detta möjligt har Tesla också skapat en unik uppsättning energilösningar som gör det möjligt för husägare, företag och elproducenter att styra sin förvaring, alstring och förbrukning av förnybar energi. Detta genom Teslas Solar Roof som samlar energi på ett stilfullt sätt genom osynliga solceller i takpannorna, sedan lagras överskottsenergin i en Powerwall som integreras med solenergin, så den kan användas till hushåll eller laddning av elbil när som helst. Powerpack ett spännande och effektivt sätt för företag och elproducenter att lagra och använda sig av förnybar el till deras verksamheter utan att påverka det yttre elnätet.

För att kunna jobba mot deras vision har Tesla även som målsättning att öka produktionen av deras elbilar till 500 000 per år. För att kunna göra det behöver de samma mängd litiumjon-batterier till deras bilar som tillverkas globalt idag. Därför är en utav deras stora satsningar nu att kunna tillverka dessa inhouse för att skapa ett hållbart och reglerbart flöde till deras produktion. Detta gör dem genom att skapa vad som kommer bli världens största byggnad som försörjs med endast förnybar energi, här ska dem producera den batteri mängd de behöver till deras bilar. Gigafactory är idag 30% klar och täcker redan 0,18 miljoner kvadratmeter och producerar högst batteri volym i världen. Detta kommer minska Teslas kostnader väsentligt genom bland annat innovativ tillverkning och effektiv tillverkningsprocess, då allt är samlat under samma tak. 

The Secret Tesla Motors Master Plan

”Build sports car

Use that money to build an affordable car

Use that money to build an even more affordable car

While doing above, also provide zero emission electric power generation options”

Multientreprenören Elon Musk, VD för Tesla förklarar hur deras ”hemliga” plan ser ut, hur de på lång sikt ska lyckas påskynda världens övergång till hållbar energi. Teslas största produktfokus har från början varit de dyra sportbilarna Roadster, utvecklingen av dem sker än idag, om så liten produktion men med ett högt värde. Syftet är att sälja på en marknad där konsumenterna är villiga att betala ett högre pris, ett pris som sedan kommer att betala för utvecklingen av de billigare prisvärda familjebilarna. Målet är alltså att kunna skapa ett kretslopp som ger hela samhället möjlighet att köra eldrivna bilar. Genom att höja intäkterna på de så kallade premium-bilarna, och minska kostnaderna genom att samla produktionen under ett och samma tak, gör det möjligt att erbjuda produkterna till fler människor, vilket kommer ge störst inverkan på att få världen att övergå till hållbar energi. 

Tesla på börsen: 

Tesla börsintroducerades år 2010 och sedan dess har aktien ökat med hela 19%. 2018 rapporterade bolaget en vinstmarginal på -4.55%. Soliditeten för samma tid var 16.55% vilket innebär att 83.45% av tillgångarna är finansierade av lånade medel. En hävstång av lånat kapital kan vara bra men det kan också vara riskabelt då företaget blir känsligare för justeringar av räntan som direkt påverkar företagets räntekostnader. Tesla har länge haft problem med lönsamheten vilket gör att aktien är en riskfylld investering. Den största bakomliggande orsaken är att man inte lyckats uppnå de försäljningsmålen man har ställt upp. Troligtvis på grund av att majoriteten av Teslas fordon har ett pris som den breda massan inte har råd med att betala. Därtill är det inte helt självklart att eldrivna fordon kommer att konkurrera ut fossilbränsledrivna fordon då det finns en drös med praktiska problem som t.ex. räckvidd eller tillgänglighet på laddningsstationer. Det som talar för Tesla är att det har en väldigt stark och kompetent VD, Ordförande och ägare i Elon Musk. 

Börsgruppen tänker: 

Tesla är mitt i en brännpunkt i dagens samhällsdebatt om miljö och fossila bränslen. Miljödebatten kring utsläpp och hur vår framtid kommer se ut väcker stora känslor hos världens befolkning. Tesla är ett utav de företag som bidragit till diskussion om utvecklingen mot mindre utsläpp i form av eldrivna transporter redan från starten 2003. Många spånar om att Tesla fortfarande är i tillväxtstadiet och kommer snart ge större avtryck på marknaden, medan andra spånar om att Teslas aktie är en bubbla som kommer spricka. Mycket av vart samhället står i förhållande till Teslas aktie, kan såklart bero på ideologiska grunder. Samhället är i en förändringsfas, där debatten om vår miljöpåverkan ligger till grund, ska man analysera vad Tesla har i kikaren framöver, är det absolut är ett spännande bolag att hålla ögonen på. 

Vi i Börsgruppen tycker att Tesla är intressant som bolag, men man tar en mycket hög risk genom att investera i aktien med anledning av de frågetecken som Tesla står inför. Om man vill investera i bolaget rekommenderar vi att se bolaget som en “krydda” till portföljen samt att inte investera en för stor andel av sin portfölj.

Vi vill vara tydliga med att detta inte är en köprekommendation. Detta är en analys utifrån våra tankar och kunskaper, och något vi hoppas ni kan ta hjälp av. Att investera på aktiemarknaden innebär en risk för förlust och det finns ingen garanti för att hela eller delar av det investerade kapitalet kommer återbetalas. En egen analys av ett bolag innan köp, bör alltid göras. 


1 kommentar

André · november 27, 2019 kl. 9:39 e m

Tjena! Efter jag läst caset så uppstod det direkt en fråga. Ni lyfter Teslas arbete mot hållbar utveckling med sina elbilar, men nämner inte den miljöpåverkan som uppstår när deras batterier tillverkas. Produktionen av lithiumjonbatterier släpper ut väldigt mycket koldioxid. Varför är det inte något som ni debatterar i caset? Det är ju starkt kopplat till den green marketing som Tesla använt sig av tidigare. // André

Lämna ett svar till André Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *